A Santes Creus i a Tarragona vam passar una bona estona

El dissabte 3 de març uns quants socis de la nostra entitat vam tenir el goig de participar en una excursió proposada pel director de l’Aula de Música del Centrem, Jordi Tomàs, que incloïa una visita matinal al monestir cistercenc de Santes Creus i, després de dinar, una altra a la catedral de Tarragona.

A les 8 de matí gairebé en punt, l’autocar es va posar en marxa camí de Santes Creus on es va arribar després de fer una breu aturada per esmorzar en una àrea de servei de l’autopista. Els viatgers, després de “driblar” els venedors de formatges i embotits instal·lats a la porta del monestir i que oferien tastets temptadors dels seus productes, vam entrar-hi a través d’una moderna dependència que ens va introduir en l’espai on vam gaudir d’un audio-visual que explica la historia del monestir des de la seva fundació al segle IX fins el dia en que van marxar els darrers monjos, i que és molt més visual que la majoria ja que no consistia només en imatges projectades sinó amb la reproducció amb elements reals d’escenaris naturals: elements i sistemes de construcció, el menjador, les formes de conservació dels aliments, els llocs i formes del treball dels monjos, etc.

Un cop vist l’audio-visual vam passar al claustre del monestir i allà van començar les documentades i amenes explicacions d’en Jordi que van continuar a dins de l’església i que van culminar en les tombes del rei Pere el Gran i la del seu fill Jaume II i la seva esposa Blanca d’Anjou.

I,tot i que vam estar submergits més de dues hores en un ambient d’austeritat, com és el de l’orde del Císter, al sortir, gairebé tothom va caure en la temptació de llençar-se a comprar botifarres i formatges. I cap a l’autocar que ens va traslladar al poble d’Alcover on ns esperava una suculenta i generosa calçotada que vam endrapar amb fruïció a risc de cometre algun altre pecat.

I gairebé amb la crema catalana a la boca, corrent altra vegada cap a l’autocar perquè ja fèiem tard a la visita a la catedral de Tarragona on ens esperava un guia oficial que només va poder estar amb nosaltres una estoneta ja que, com hem dit, vam arribar-hi més tard de l’hora prevista. Però com diu l’adagi castellà, “no hay mal que por bien no venga” i això va propiciar que la visita la poguéssim completar amb les explicacions d’en Jordi que, tot i que no ho tenia previst, ho va fer ben content i amb gran satisfacció dels assistents.

I acabada la visita a la catedral, altra vegada cap a l’autocar, i ara ja sense cap aturada, directes cap a casa on vam arribar als voltants de les 8 del vespre tal com preveia el programa.